Poglądowy rysunek mięśni klatki piersiowej, na symulacji komputerowej

Klatka piersiowa – jak mieś dużą klatę? Poznaj anatomię oraz funkcje mięśni klatki piersiowej i trenuj skutecznie.

Mówiąc o klatce piersiowej w kontekście rozwoju masy mięśniowej i jej treningu mamy na myśli 4 następujące mięśnie 

Budowa klatki piersiowej – podział na poszczególne mięśnie

  • Mięsień piersiowy większy  musculus pectoralis major)
  • Piersiowy mniejszy  musculus pectoralis minor)
  • Piersiowy podobojczykowy (musculus subclavius)
  • Oraz zębaty przedni (musculus serratus anterior)
  • Mięsień mostkowy – ponieważ posiada go bardzo niewielka grupa społeczeństwa i jego funkcja nie jest do końca znana. Prawdopodobnie poprawia on wyniki siłowe w ruchach za jakie odpowiada klatka piersiowa.

Klatka piersiowa – części mięśnia piersiowego większego

Mięsień piersiowy większy składa się z trzech części:

  • obojczykowej
  • mostkowej
  • brzusznej

Jego funkcja to przywodzenie ramienia i ustawienie go w dół(depresja łopatki). Ponadto podciąga klatkę piersiową do góry i unosi żebra.

Mięsień piersiowy mniejszy, położony jest pod piersiowym większym. Jego zadaniem jest obiniżenie barku oraz pomoc w oddychaniu.

M. zębaty przedni przyczepiony jest „zębami” do 10 żeber. Jego górna i środkowa część przyciąga łopatkę do boku. Dolna cześć wypycha łopatkę do przodu i przekręca ją kątem bocznym w górę. Dlatego zębaty przedni bierze udział w odwodzeniu kończyny górnej poziom obojczyka. Przy ustabilizowanej łopatce uczestniczy we wdechu.

Mięsień podoobojczykowy odpowiada za pracę stawu moskowo-obojczykowego.

Stopień zaangażowania poszczególnych części mięśnia piersiowego większego podczas płaszczyzn ruchu w treningu klatki piersiowej.

W kontekście wizualnym, największe znaczenie ma mięsień piersiowy większy. Poziom zaangażowania poszczególnych części klatki piersiowej teoretycznie zależy od kąta pomiędzy tułowiem a ramieniem.

  • Ustawienie ramienia pod kątem 90 stopni w stosunku do tułowia- najbardziej angażujemy część środkową
  • W przypadku gdy nasze ramię jest w stosunku do tułowia pod kątem większym niż 90 stopni. – Najbardziej aktywujemy część górną (tzw. góra klatki)
  • Jeśli ramię jest pod kątem mniejszym niż kąt prosty. – Wtedy najbardziej w teorii aktywujemy dół klaty.

Najważniejsza funkcja klatki piersiowej w kontekście treningu

W kwestii treningu najważniejszą funkcją klatki piersiowej jest przywodzenie ramienia. – z tego względu wszystkie ćwiczenia angażujące mięśnie klatki piersiowej opierają się na różnych wariantach przywodzenia ramienia.

Reasumując efektywny, trening mięśni klatki piersiowej to taki, w którym wykorzystujemy jej funkcje anatomiczne, opisałem go tutaj.

1 thought on “Klatka piersiowa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *