mięśnie ud - anatomia

Jak rozbudować mięśnie nóg. Poznaj anatomie mięśni nóg oraz funkcje mięśnia czworogłowego i dwugłowego uda. Ta wiedza pomoże Ci zaplanować skuteczny trening ukierunkowany na rozbudowę lub zwiększenie siły ud.

Nogi to przed wszystkim najsilniejsza partia mięśniowa w naszym ciele. Odpowiadają za szereg funkcji i całe spektrum ruchów. W kontekście treningu nóg będziemy mówić o hipertrofii mięśni czworogłowych i dwugłowych uda oraz przywodziciela i mięśnia krawieckiego. Na trening łydek i pośladków  poświęcę oddzielne artykuły. Tutaj skupie się na tym jak zbudować imponujące mięśnie nóg.

Nogi – Mięsień czworogłowy uda

Musculus quadriceps femoris – Zbudowany jest on z 4 mięśni. Jest to z pewnością prawie najsilniejsza grupa mięśniowa. Nie najsilniejsza dlatego, że mięsień dwugłowy powinien być 2-3 razy silniejszy, gdyby tak nie było nie byli byśmy w stanie się poruszać. Ponadto od kilku lat wyróżniamy 5 mięsień musu lis articulus genius – czyli nasze mięśnie nie są 4 tylko 5-głowe. 

  • obszerny boczny (rectus femoris)
  • mięsień obszerny przyśrodkowy (vastus medialis)
  • pośredni (vastus intermedius)
  • mięsień prosty uda (vastus lateralis)

Funkcje mięśnia czworogłowego uda

Godny uwagi jest fakt, że mięsień czworogłowy to najsilniejszy prostownik w naszym ciele i odpowiada za następujące funkcje.

  • Wyprost stawu kolanowego
  • Zgięcie stawu biodrowego
  • Stabilizuje kolano


Nogi – Mięśnie dwugłowe uda

które wchodzą w skład mięśni podstawowych, które są cały czas poddawane pracy. Składa się z głowy długiej i głowy krótkiej. Jego funkcje to

  • zgięcie stawu kolanowego
  • wyprost stawu biodrowego
  • pochylenie miednicy do tyłu
  • uczestniczy w przywożeniu i obracaniu uda
  • uczestniczy w rotacji uda na zewnątrz

Mięśnie nóg – nogi w życiu codziennym

Z pewnością nogi to najczęściej wykorzystywana w życiu codziennym grupa mięśniowa. Oprócz tego, że wyćwiczone nogi świetnie wyglądają, to używamy ich praktycznie zawsze. Gdy stajemy, wchodzi po schodach, siadamy czy też zakładamy nogę na nogę. Dlatego też, warto jest dbać o nasze stawy oraz mięśnie nóg aby codzienne czynności nie sprawiały na trudności.

Trening mięśni nóg

Wykorzystanie funkcji jakie pełnią mięśnie nóg jest niezwykle ważne w kwestii treningu. Dlatego też, ćwiczenia powinny wykorzystywać podstawowe wzorce ruchowe. Dla przykładu, przysiad jest bardzo globalnym ćwiczeniem i w kontekście treningu mięśnie czworogłwego wykorzystuje następujące funkcje owej grupy: zgina staw biodrowy, prostuje staw kolanowy oraz stabilizuje kolano. Oczywiście najlepszy trening nóg to taki który wykonujemy regularnie – co jest najtrudniejsze w przypadku tej partii

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *