Obrazek przedstawia rozmieszczenie mięśni grzbietu na modelu pozbawionym skóry, dokładnie widać wszystkie włókna mięśniowe

Podstawowe informacje na temat mięśni pleców. Jakie funkcje spełniają najszerszy grzbietu, mięsień czworoboczny, mięśnie obłe oraz jak wykorzystać je w treningu.

Znajomość anatomii oraz funkcji danego mięśnia pomoże nam w efektywnym treningu. Dlatego też postanowiłem dokładnie opisać jak zbudowane są nasze plecy. Po plecach poznasz zawodnika – nie bez przyczyny zwykło się tak mówić. Pomimo tego, że jest to największa grupa mięśniowa to aktywowanie i rozbudowa jej jest niezwykle trudna. Z perspektywy wyglądu naszej sylwetki interesują nas następujące mięśnie na płacach.

Poszczególne mięśnie pleców

  • Najszerszy grzbietu
  • Mięsień czworoboczny
  • Mięśnie obłe
  • Prostownik grzbietu

Budowa anatomiczna mięśni pleców

Mięsień najszerszy grzbietu zajmuje największa powierzchnie naszego ciała. Jego przyczepy rozpoczynają się aż na kręgach piersiowych, kącie łopatki i kości ramiennej i sięgają do miednicy. Jego funkcja jest przywoodzenie, obrażanie do wewnątrz i prostowanie ramienia. Ponadto ruch nawracania oraz pomaga przy oddychaniu ponieważ dźwiga dolne żebra. Łacińska nazwa to mieściliśmylatissimus dorsi, natomiast wesaliusz wychodząc od jego funkcji przewidzenia ramienia nazwał go mięśniem rapaczem odbytu łac. Aniscaltor.

Mięsień czworoboczny– jego przyczepy sięgają podstawy czaszki, częściowo przykrywa go najszerszy grzbietu. Trapezius możemy podzielić na 3 części. Górna czyli jego część tzw. kaptury zbliża łopatki do siebie, środkowa i dolna natomiast obracają łopatki względem klatki piersiowej. Z tego względu znajduje on zastosowanie przy wykonywaniu ćwiczeń na klatkę piersiową. Mięśniem czworoboczny dźwiga brak ku gorze, cofa i opuszcza łopatkę oraz odpowiada za ruchy głowy

Mięśnie obłe– wyróżniamy mięsień obły większy i mniejszy, które to uczestniczą w ruchach wykonywanych przy użyciu najszerszego grzbietu min. Opuszczenie uniesionego ramienia – ruch odwrotny do wznosy na bok – jest to antagonista w stosunku do mięśni naramiennych. Napina torebkę stawową. 

Prostownik grzbietu czyli musculus erector spinale, tak naprawdę nie jest to jeden mięsień tylko blisko 20 mniejszych.  Jego główne funkcje to stabilizacja kręgosłupa, prostowanie i zginanie a także ruchy rotacyjne i antyrotacyjne. Prostownik grzbietu rozpoczyna się u podstawy czaszki a kończy na kości lędźwiowej.

Jak rozbudować plecy?

Prawidłowy trening pleców to taki, który bazuje na całym przekroju ich funkcji. Najważniejsze jest wykorzystanie ruchów wertykalnych i horyzontalnych oraz nauka rekrutacji podczas treningu najszerszego grzbietu.

Mięśnie grzbietu w życiu codziennym.

Pomimo tego, że nasze plecy są co do zasady bardzo silne, to niestety na codzień mięśnie grzbietu nie są praktycznie wcale wykorzystywane. W związku z tym nauka ich prawidłowego angażowania nie jest łatwa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *