Pompki na poręczach – jak się nauczyć robić dipy?

Pompki na poręczach - naucz się to robić

Naucz się robić pompki na poręczach. Dowiedz się jak poprawnie wykonywać dipy oraz co zrobić aby w końcu prawidłowo podnieść ciężar swojego ciała na poręczach.

Pompki na poręczach

Popularne dipy lub szwedki to ćwiczenie przez wiele osób obok podciągania uważane za odpowiednik przysiadów dla góry naszego ciała. Oczywiście pompki na poręczach są dla wielu osób bardzo trudne do wykonania. Poniżej opiszę sposoby nauki oraz co zrobić aby być w stanie prawidłowo wykonywać dipy.

Pompki na poręczach – dlaczego ich nie umiem?

Wśród najważniejszych przyczyn niemożności podniesienia swojego ciężaru ciała podczaszy dipów wyróżniamy:

Zbyt duża masa ciała

W przypadku pompek na poręczach jest tak samo jak z podciaganiem. Jeśli mamy balast 15-30kg w postaci nadwagi to niezwykle trudno będzie nam wykonać to ćwiczenie. Dipy z tak dużą masą ciała mogą wykonać tylko osoby wytrenowane i bardzo silne.

Słabe mięśnie klatki piersiowej

W trakcie dipów niezwykle mocno pracuje nasza klatka piersiowa. Jeśli mięśnie naszej klatki piersiowej nie są wystarczająco silne nie będziemy w stanie podnieść naszego ciała w trakcie pompek na poręczach.

Słabe tricepsy

Oprócz klatki piersiowej w trakcie pompek na poręczach są bardzo mocno wykorzystywane. Jeśli nasze trójgłowe ramienia będą zbyt słabe nie będziemy mogli podnieść naszego ciał na rękach. Aby to zrobić musimy wzmocnić nasze tricepsy.

Braki techniczne

Słaby korpus i brak umiejętności ustabilizowani tułowia oraz łopatki niezwykle mocno utrudniają nam wykonanie pompek na poręczach. Poprawienie tych elementów technicznych pomogą nam nauczyć się dipów

Od czego zacząć naukę pompek na poręczach?

Oczywiście w pierwszej kolejności musimy wzmocnić nasza klatkę piersiową, tricepsy oraz popracować nad stabilizacją centralną. Jeśli zadbamy o te elementy możemy wplatać do naszego planu treningowego następujące ćwiczenia, które podaje w kolejności od najłatwiejszego.

Osoba wykonuje pompki na poręczach(dipy) z nogami na ziemi. Obrazek przedstawia początek i koniec ruchu.
  • Dipy z nogami na ziemi – stopień trudności powinniśmy mirkować ustawieniem stóp. Im bliżej postawimy nogi w stosunku do naszego tułowia oraz im mocniej ugniemy kolana. Tym łatwiejsze będzie ćwiczenie. Analogicznie im mocniej wyprostujemy nogi i postawimy dalej stopy tym trudniej nam będzie. Musimy pamiętać o ustabilizowaniu łopatek i odcinka piersiowego. Plecy trzymamy jak najbliżej krawędzi ławki.
Mężczyzna robi dipy (pompki na poręczach) z nogami opartymi o ławeczkę.
  • Dipy z nogami na ławeczce lub stepie – jeśli jesteśmy w stanie wykonać wcześniej opisane ćwiczenie, możemy postawić nogi na stepie lub innym podwyższeniu. Ten wariant dipów jest dużo trudniejszy. Aby jeszcze bardziej wzmocnić ramiona i klatkę możemy położyć dodatkowe obciążenie na kolanach
dipy wykonywane na maszynie z wyporem tzw. winda
  • Pompki na poręczach na maszynie z wyporem. Bardzo mocno odwzorowany ruch w stosunku do klasycznych dipów. Poziom trudności możemy mirkować ilością kilogramów które nas wypychają.
  • Pompki na poręczach z guma oporwą. Ten rodzaj pompek na poręczach bardzo mocno imituje klasyczna wersje. Poziom trudności możemy miarkować zakładając coraz lżejszą  gumą oporową która nas wypycha.
Klasyczne pompki na poręczach z ciężarem własnego ciała oraz dodatkowym obciążeniem. Na obrazku poglądowym widać początek oraz koniec ruchu.
  • Dipy z ciężarem własnego ciała lub obciążeniem. Najtrudniejsza wersja do nauczenia której dążymy. Jeśli potrafisz już wykonać ponad dziesięć prawidłowych pompek na poręczach polecam podwiesić obciążenie jest to jeden ze sposobów progressive overload(progresywnego przeciążania) s tym ćwiczeniu

Podsumowanie

Nauka pompek na poręczach wymaga wytrwałości oraz uwzględniania wspomnianych przeze mnie elementów. Jeśli mamy możliwość warto skorzystać z pomocy jaką oferuje dobry trener personalny. Dzięki wsparciu takiej osoby zdecydowanie szybciej i w bardziej bezpieczny sposób nauczymy się wykonywać prawidłowo i efektywnie pompki na poręczach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *